Kaastaartjes

Vorige week kookte/bakte ik onbedoeld vegetarisch. Tijden het koken ontstond eigenlijk pas het definitieve recept. Ik had nog wat geraspte kaas en een open pakje bladerdeeg die ik ook niet te lang in de vriezer wilde laten liggen.  Ik bedacht al snel aan een kaastaart/ quiche. Op quiche’s zij we allebei dol en die maak ik meestal met restjes groenten en dergelijke. Dus waarom niet met kaas. Maar toen ik tussen mijn bakvormen en oven schalen snuffelde zag ik dat ik voor een hele quiche niet genoeg kaas had. Mijn oog viel dan ook op mijn muffin bakvorm. En “ping” daar was het idee geboren voor mini kaastaartjes.

Toen ze uit te oven kwamen zagen ze er zo leuk uit net bloemen en de smaak was bovendien ook nog lekker.;-)

Ik had nog jonge kaas liggen die ik dan ook in de taartjes heb verwerkt. De volgende keer dat ik ze maak en als je ze zelf ook wil maken raad ik wel aan om een wat oudere of andere kaas met veel/ volle smaak te gebruiken. Word de smaak van de taartjes veel uitgesprokener van.

Kaastaartje + salade

 

Ingrediënten

  • ±300 gr geraspte of stukjes kaas (mag meerdere soorten kaas door elkaar)
  •  2 eieren
  • 2 el room
  • 4 bladerdeeg plakjes
  • 1 eetlepel grove mosterd
  • peper en zout
  • muffin bakvorm

Bereiding

  1. Laat de bladerdeeg plakjes los van elkaar ontdooien.
  2. Warm de oven voor op 200 °C
  3. Kluts de eieren samen met de room, mosterd en peper en zout in een maatbeker.
  4. Vet vier bakjes van je muffin bakvorm in met boter of olie.
  5. Vouw voorzichtig een bladerdeegplakje in elke bakje. Laat de punten en randjes uitsteken.
  6. Prik gaatjes in de bodem van het bladerdeeg, zo kan eventuele lucht er uit.
  7. Verdeel de kaas over de bakjes tot ze goed vol zitten ( niet te vol anders stromen ze leeg over de rand tijdens het bakken.)
  8. schenk over de kaas het ei/ mosterd mengsel.
  9. Bak de taartjes in ±20 min. goud bruin.

Lekker voor bij soep of geserveerd met een salade. Ze zijn zowel warm als koud te eten. Als je alleen kaas saai vind of een variatie wil kun je ook groenten of spekjes toe voegen. Eigenlijk een mini quiche maken dus…!

 

 

Een gedachte over “Kaastaartjes

Geef een reactie

