Kiprollade met sjalotjes en rode wijnjus

Ik had een kiprollade liggen en had geen idee wat ik daar mee aan moest. Ja braden, maar dat alleen leek me ook weer zo suf. Kip word snel droog als je het maar even te lang bakt en dat vind ik ook weer zonden van het vlees. Daarom maar eens opzoek naar een lekker klinkent recept. Na even gezocht te hebben vond ik en recept wat zeker wel zou bevallen als ik op de ingrediënten lijst af ging. Deze keer heb ik het recept niet aan gepast dus vermeld ik even dat ik het gevonden heb op Smulweb.

Mijn vriend moest aan kerst denken toen hij even in de pan gluurde en de geur op snoof. Ik moest hem gelijk geven dus als je alvast met het kerstdiner bezig bent is dit recept een tip!;-) Het vlees was lekker mals en de smaken paste erg goed samen. Eigenlijk best een klassieker! We hebben weer zitten smullen.

Kiprollade wijn saus_1

Ingrediënten

  • 1 kiprollade van ca 400 gr.
  • 2 teentjes knoflook gesnipperd,
  • 40 gram spekreepjes ( meer kan ook, net wat je lekker vind)
  • Boter
  • Olie,
  • 1 1/2 dl. rode wijn,
  • 1 1/2 thl. tijm of een paar verse takjes
  • 3 el. zilveruitjes, hele kleintjes
  • 1 klein blikje champignon schijfjes of een half doosje verse in plakjes

Bereiding

  1. Rollade inwrijven met de tijm en wat peper en zout. Of als je verse tijm hebt steek de takjes rondom in het netje vast.
  2. Verhit de boter samen met de olie en bak hierin de spekreepjes met de gesnipperde knoflook en de schijfjes champignons. ca 2 min. al omscheppend.
  3. Braad hierbij de rollade om en om licht bruin.
  4. Neem de rollade er even uit en voeg dan de rode wijn toe en breng dit aan de kook.
  5. Voeg de zilveruitjes toe en leg de rollade weer terug in de pan.
  6. Stoof de rollade in ca. 30 min. zachtjes gaar. Af en toe de rollade keren en door de jus roeren. Als deze te ver inkook wat wijn of water toevoegen.
  7. Verwijder het netje en snijd de rollade inplakken. Serveer met de saus.

Lekker met gebakken aardappeltjes of rijst of puree en groenten naar keuze!

Smakelijk!

Geef een reactie

