Cherimoya

Vorige week stond ik bij de kassa van een klein Turks/Marokaans winkeltje en zag ik naast de toonbank een vreemde vrucht/ groente liggen, ik ken toch best veel fruit en groente soorten maar deze had ik nog nooit gezien. De aparte bijna geschubde vorm trok mijn aandacht en ik vroeg dus aan de winkellier wat het was. Hij zei “sjerimoeia, is een vrucht om te eten” Ik vroeg hem hoe je hem moest eten en waar hij vandaan kwam maar hij wist me alleen in gebrekkig Nederlands te vertellen dat je hem open moest snijden en uit moest lepelen en er zat pit in.  “Wel nog even laten, want is nog hard” wist hij me ook nog te vertellen. Ik was toch wel erg benieuwd naar deze vrucht en heb er dus een gekocht.

Na fonetische gezoek op internet kwam ik nergens. Dus toen mijn moeder maar een foto geappt van de vrucht. Mijn ouders hebben thuis in de kast een groot ingrediënten boek staan met foto’s en uitleg erbij, erg handig als je iets koopt en niet weet wat het is. Die ging gelijk samen met mijn vader zoeken en kwamen na een paar minuten kreeg ik een foto van het gevonden plaatje in het boek en dat zag er het zelfde uit als de vrucht. Ik had een Cherimoya gekocht.

Cherimoya_4

Nu vond ik wel veel informatie over deze prachtige vrucht.

De cherimoya heet in het Latijn Annona cherimola. Hij wordt ook wel Jamaica-appel genoemd.  De cherimoya groet aan een grote in droge tijden bladverliezende struik of kleine boom, die 9 meter hoog kan worden. Het is een tropische vrucht die van oorsprong alleen in Columbia en andere landen van Zuid Amerika zoals Peru. Ecuador en Bolivia groeit. Tegenwoordig wordt hij in Spanje gekweekt en is hij in Nederland sporadisch te koop. 

Er zit een behoorlijke hoeveelheid vezels in, 3 gram per 100 gram fruit. Deze vezels binden zware metalen en andere gifstoffen in de darmen aan zich zodat ze geen schade kunnen veroorzaken of tot ziekten als kanker kunnen leiden. De vrucht heeft een goede verhouding in kalium en natrium. Hierdoor verlaagt het de bloeddruk. Verder zit er veel vitamine C in B6 B11 B5 B1 kalium magnesium mangaan en fosfor. Het mooie is de vrucht is dus gezond en smaakt erg zoet maar bevat weinig calorieën, 62 kcal per 100 gram om pressies te zijn. 

Cherimoya_6

Na een aantal dagen in de fruitschaal te hebben gelegen werd de vrucht zacht en vertoonde een bruine verkleuring hier en daar. Tijd om hem te proeven!!

Nadat ik de vrucht door midden had gesneden heb ik er eerst eens aan geroken. De vrucht ruikt zoet/zurig een beetje appel- achtig maar vreemd genoeg deed het me ook aan kaas denken. Toen proeven, het witte vruchtvlees is heel glad “net pudding” (zei me vriend) maar in je mond toch romig en sappig. De smaak is lekker zoet met een heel lichte aardbei- achtige smaak. Het is gewoon een heel lastige smaak om te omschrijven want toch proefde ik ook iets van kaas, echt een smaak waar je de eerste happen even aan moet wennen maar dan lekker vind. Het is wel om de zwarte pitten heen eten want die zijn goed vertegenwoordigd in deze vrucht.

Ik heb de vrucht gewoon zo gegeten om hem goed te kunnen proeven maar je kan hem ook op andere manieren eten.

Bijvoorbeeld;

  • Maak zelf een salsasaus van cherimoya, pepers, mango, rode uien en koriander
  • Bak of rooster plakjes cherimoya kort en dien het op met kaneel.
  • Gebruik cherimoya voor een smoothie samen met ananas , mango en aardbei.
  • Doe stukjes cherimoya over je muesli of havermout.

Ik vond de Cherimoya lekker en zal hem best nog eens kopen als ik hem zie. Als je van nieuwe dingen proberen houd is het echt leuk om deze vrucht ook eens te proberen. Zou jij er een kopen en proeven als er een ziet liggen in de winkel?

2 gedachtes over “Cherimoya

Geef een reactie

