Joodse balletjes in pittige wodkaroomsaus

Dit recept oogt erg vreemd maar als je het aan het koken bent merk je vanzelf dat het goed komt en heel smaakvol is. Ik ben niet zo gek op kippengehakt maar als je het goed kruid en bakt is het eigenlijk best lekker en je kunt er veel dingen mee maken. Het mengen vind ik altijd een beetje viezig, vooral het gevoel aan je handen want kippen gehakt is erg nattig. Oplossing gebruik een lepel. Ik heb het originele recept naar mijn smaak aangepast, zo moet je in het originele recept de balletjes zonder te bakken in de saus laten garen maar dan vind ik ze te papperig worden en dat vind ik niet zo lekker. Ik bak ze dus eerst even in een koekenpan tot dat ze een bruin kleurtje hebben.

Joodseballetjes_4

Ingrediënten 

  • 300 gr kippengehakt
  • 1 tl kaneel
  • 1 ei
  • paneermeel
  • 1 gehakte ui
  • 1 blik tomatenstukjes
  • 1/8 bekertje slagroom
  • zelfde hoeveelheid wodka
  • 1 fijngehakte rode peper of tl cayenne peper
  • 1 tl komijn

Bereiding 

  1. Meng in een kom het kippengehakt met ei, kaneel en peper en zout. Als het gehakt nog erg nat is voeg dan wat paneermeel toe tot dat je er balletjes van kunt draaien.
  2. Draai balletjes ter grote van een golfbal van het gehakt. TIP! maak je handen eerst nat met koud water zo plakt het gehakt niet zo aan je vingers.
  3. Bak de balletjes bruin in wat boter in een hapjespan. ( hoeven nog niet helemaal gaar te zijn)
  4. Haal de balletes uit de pan en zet ze even weg.
  5. Doe nog wat olie of boter in de pan en fruit de ui.  Als je een rode peper gebruikt fruit je deze mee.
  6. Voeg dan het blik tomaten, wodka, kruiden en de room toe. Roer alles goed door.
  7. Laat de saus 5 min. pruttelen.
  8. Leg dan de balletjes in de saus en laat nog eens 10 tot 15 min op een laag vuur pruttelen tot dat de balletjes gaar zijn. Als de saus te veel indikt voeg dan een beetje weter toe.

Ik serveerde er rijst en toverboontjes bij maar je kunt er ook spaghetti of polenta bij serveren. Smakelijk!

Heb je een tip wat er nog meer lekker bij zou zijn laat het me weten!

Geef een reactie

