Lamsoren

Ik moet altijd een beetje lachen als ik de gezichten zie van de mensen wanneer ik vertel dat we die avond lamsoren gaan eten. Ze denken dan gelijk aan die lieve pluizige oortjes van lammetjes maar ik leg ze dan snel uit dat lamsoren ook een groente is. Ik kan deze reactie goed begrijpen want ik stond zo zelf ook te kijken toen ik het voor de eerste keer las in de nieuwsbrief van ons boodschappen pakket. Maar na een onderzoekje bleek het dus om een groente soort te gaan.

Lamsoor behoort tot de zeegroenten. Dat betekent dat het zout water nodig heeft om in leven te blijven. Het groeit daarom op zilte bodem bijvoorbeeld in kuststreken. In Nederland komen lamsoren uit Zeeland. Daar werd deze groente lange tijd alleen in het wild geplukt. Tegenwoordig wordt het ook geteeld.

Lamsoren zijn langwerpige grijs, groene blaadjes die de vorm hebben van lamsoortjes. De smaak is licht zoutig en smaakt daarom perfect bij vis, schaal- en schelpdieren, bijvoorbeeld met mosselen en grappig genoeg ook bij lamsvlees.

lamsoren

Was de lamsoor voor het bereiden heel kort, ze kunnen slecht tegen het ‘zoete’ kraanwater. Ze zijn immers zoutwater gewend. Bereid de groenten zonder zout omdat de groenten van zichzelf al zout is. Door de knapperige blaadjes 5 min te smoren in boter met wat knoflook komt de fijne smaak goed naar voren.

Lamsoor is uit Nederland van april tot begin september te verkrijgen. Aangezien ik ze nooit in de winkel koop weet ik niet pressies waar je ze kunt kopen. Soms liggen ze in de supermarkt maar je zou het ook eens bij een goeie viswinkel of op de markt kunnen proberen. Als je ze ergens tegenkomt is het echt een aanrader om ze mee te nemen en een keer te proeven.

Voedingswaarden van lamsoren per 100gr 

Kcal: 21
Calcium: 40 mg
IJzer: 3,3 mg
Natrium: 1000 mg!

2 gedachtes over “Lamsoren

Geef een reactie

