Gerookte eendenborstfilet met vijgen

Deze week zat er in ons boodschappenpakket gerookte eendenborst en ik had geen idee wat ik daar mee moest doen. Het toeval wilde dat ik die dag ook verse vijgen uit de tuin van een client had gekregen. Toen ik ging zoeken naar wat ik nou met gerookte eendenborst aan moest kwam ik dit recept tegen en alles viel op zijn plaats.

Dit recept is zo lekker. Ieder recept die ik met jullie deel is lekker maar deze gaf mij gisteravond een gevoel in een drie sterren restaurant te zitten. Voor ons doen luxe ingrediënten en smaken die gewoon zo goed bij elkaar passen, je hebt van alles was, knapperige sla, zoet ver fruit, gerookt mals vlees met daar door heen een vleugje zuur van de wijn, de volle donkere smaak van walnoten, pittige mosterd en zoete honing. Al honger?

Gerookte eendenborst met vijgen_1

Het recept is eigenlijk bedoeld als voorgerecht maar ik heb de hoeveelheid voor vier personen aangehouden voor twee. Zo heb je een mooi bord vol en geserveerd met vers brood en kruidenboter heb je er echt genoeg aan.

Ingrediënten

  • 4 verse vijgen
  • 2 el honing
  • 1 mespunt gemalen kardemom
  • 2 el rode- wijnazijn ( of als je dit niet heb 1 el rode wijn en 1 el azijn)
  • ½ el grove mosterd
  • 4 el walnotenolie
  • 100 g veldslamelange ( of rucola met ijsbergsla zelf gemengd)
  • 200 g gerookte eendenborstfilet ( op kamertemperatuur)
  • 1 bosuitje

Bereiding

  1. Snijd de vijgen in 6-8 partjes.
  2. Verwarm de honing in een kom 10-20 sec. in de magnetron, zodat de honing geheel vloeibaar wordt.
  3. Roer de kardemom met een mespunt zout door de honing.
  4. Wentel de vijgen door het honingmengsel, zodat alle vlakken met een dun laagje honing zijn bedekt.
  5. Klop de rest van het honingmengsel met de azijn, mosterd en olie tot een dressing. Breng op smaak met peper en zout.
  6. Verdeel de sla over de borden
  7. Snijd de eendenborst in plakjes.
  8. Snijd de bosui in ringetjes.
  9. Leg de eendenborstfilets, de vijgen en de bosui op de salade.
  10. Druppel de  de dressing over de salade en bestrooi met versgemalen peper.
Een gedachte over “Gerookte eendenborstfilet met vijgen

Geef een reactie

