Jodensmiegels

Jodensmiegels???? dat was ook mijn reactie toen ik het de eerste keer hoorde. Twee weken gelden had ik het met een client over smaken die herinneringen op roepen, aangezien mevrouw 85 is kwamen er hele leuke dingen ter spraken. Zo ook Joden smiegels. Ik had hier nog nooit van gehoord en mijn reactie vond ze grappig. Ze vertelde dat ze vroeger als kind wel eens naar Vlaanderen gingen met het gezin en dat ze dan van haar ouders in de winkel een jodensmiegel kreeg en deze dan opsnoepte op de weg naar huis, die smaak moest haar echt aan toen denken maar ze had het ouderwetse snoepgoed al jaren niet meer kunnen kopen. Mijn nieuwsgierigheid was gewekt en ik vroeg haar naar hoe het snoepgoed er uit zag en de smaak er van. Het waren grote brokken waar je dan kleine stukjes afbeet en die in je mond liet smelten en de smaak was een beetje bitter maar toch zoet.

Thuis ging ik zoeken op de computer. Ik kwam op een Wikipedia pagina terecht met de kop Jodenvet. Daar stond een hele uitleg en wist ik gelijk alles over Joden smiegels.

Featured image

Jodenvet of borsthoning, honingborst, massee (massé), kattensnauw, sikkevet, bokkenvet, kletskop is ouderwetssnoepgoed, dat in het begin van de 20e eeuw erg populair was. De naam jodenvet werd het meest gebruikt in Vlaanderen en het grootste gedeelte van Nederland, de naam borsthoning, massee is meer bekend in Noord-Nederland.  Borsthoning is een bijproduct van de productie van aardappelstroop. Bij de productie van aardappelstroop zette zich op de machine een zoete, witte massa af. Die massa verwijderde men na een paar dagen, als het hard was geworden. Het bleek dat veel mensen de harde witte brokken lekker vonden en zo vond het bijproduct zijn weg naar de snoepwinkels. 

In de jaren 1990 werd de de productiemethode van massee niet meer hygiënisch gevonden en werd de verkoop gestopt. In 2003 stopte ook de productie van aardappelstroop in Nederland, waarmee de borsthoning verdween.

Vanaf 2005 wordt borsthoning weer verkocht, het product wordt geïmporteerd vanuit Oost-Europa waar het een bijproduct is bij de productie van maïsmeel. Jodenvet wordt nu vooral onder de naam borsthoning verkocht.

Toen ik wist wat het was wilde ik het helemaal graag proeven want ik was toch wel erg nieuwsgierig geworden. Op internet kwam ik op allerlei forums terecht van mensen die het snoepgoed in kleine snoepwinkeltjes hadden gevonden en de meningen waren verdeeld of de smaak het zelfde was als vroeger.

Ik besloot om gewoon eens naar de Jamin te gaan. En ja hoor daar hebben ze de gele brokken gewoon te koop onder de naam borsthoning. De man achter de kassa keek een beetje vreemd en vroeg of ik dat nou echt lekker vond. Ik lachte en vertelde hem het verhaal over de joden smiegels maar aan zijn blik en manier van vragen merkte ik al dat hij het niet lekker vond. Toen ik daar naar vroeg bleek dat ook zo te zijn, volgens hem was het salmiak bitter en smaakte het naar zeepsop.

Thuis maar gelijk geproefd; de brokken ruiken naar niks en voelen hard aan. Voorzichtig er in gebeten tot ik een klein stukje in mijn mond had. De structuur is hard maar toch als je er op bijt bros. De smaak is  aangenaam bitter met een zachte zoete smaak. Je krijgt er verrassend genoeg een frisse mond van en het plakt niet aan je tanden. Het eerste stukje vond ik vreemd maar na heel de brok op gesnoept te hebben ben ik verkocht. Doordat het echt anders is en niet mierzoet zoals veel snoepgoed is het echt lekker even anders snoepen.

Vandaag mijn client verrast met de rest van het zakje borsthoning en ze was er erg blij mee en ging gelijk proeven en terwijl ze dat deed zag ik dat ze even weer terug bij haar ouders op de achterbank zat op weg naar huis.

Een gedachte over “Jodensmiegels

Geef een reactie

