Vegetarische gnocchi met gorgonzola en broccoli

Ik wil meer vegetarisch gaan koken en dat word nog een hele uitdaging want mijn vriend is een echte vleeseter. Even voor de duidelijkheid ik ben en word geen vegetariër maar vind het niet nodig om iedere dag vlees te eten.Toen ik nog thuis wonden was het heel normaal om een of twee dagen in de week geen vlees te eten. Daar komt ook nog eens bij dat ik gewoon niet lekker in me vel zit als ik iedere dag vlees eet, dan voel ik me mottig. Ik weet dat ze er tegenwoordig een hippe naam voor hebben bedacht. Mensen die een of meerder dagen in de week geen vlees eten zijn flexitariër.

Omdat ik niet echt veel ervaring heb met vegetarisch koken word het nog een zoektocht wat we lekker vinden en wat er allemaal aan vlees vervangers is. Ik weet dat dat er tegenwoordig aardig wat zijn en heb er in het verleden al met wisselend succes een aantal geprobeerd maar echt breed is mijn kennis op dat gebied niet.

Gisteren was dus een vegetarische dag, ik vond het recept dat ik verzonnen had erg lekker en geslaagd maar voor mijn vriend was de vegetarische stap een beetje te groot. Ik moet eerst maar eens beginnen met gebakken groenteburgers daar zit een bak smaak aan wat hij miste bij dit recept.

8

Ingrediënten ( voor twee grote eeters)

  • Gnocchi  (Ik heb de gnocchi van te voren zelf gemaakt maar je kan ook een zak kant en klaren kopen. )
  • 1 stronk broccoli
  • 150 gr gorgonzola
  • 100 ml room
  • 1 ui
  • 1 teen knoflook
  • paar handjes walnoten
  • Nootmuskaat
  • peper en zout

Bereiding 

  1. Rooster de walnoten in een droge koekenpan
  2. Maak kleine roosjes van de broccoli. Onderste stuk van de stronk gooi je weg de rest in kleine stukjes snijden.
  3. Broccoli gaar koken ( controleer met een vork of ze zacht is) en afgieten
  4. Intussen de gnocchi koken
  5. Ui en knoflook fijn snijden en fruiten in een beetje olie in een hapjespan
  6. Room toevoegen en laten koken.
  7. De gorgonzola langzaam door de room roeren tot deze is opgelost. Als de saus te dik word kun je wat meer room of melk toevoegen.
  8. Saus op smaak brengen met peper en zout en beetje nootmuskaat.
  9. De gnocchi en broccoli door de saus scheppen en even laten door warmen.
  10. Schep de gnocchi in twee diepen borden en verdeel de geroosterde walnoten er over.

Eet smakelijke! 

 ps. Als je echt niet vegetarisch wilt eten kun je er ook gebakken spekjes aan toe voegen.

Geef een reactie

